• Om os

          Carelink Gruppen er Danmarks største velfærdkoncern og løfter opgaver inden for alle velfærdsområder. Vores fundament bygger på virksomheder, der har mere end 20 års praksiserfaring inden for hvert sit fagområde. Vi har derfor både bredde og tyngde i vores faglighed og de indsatser, vi leverer.

          Vi har et ønske om at skabe en rød tråd imellem alle vores indsatser på tværs af alle fagområder og indsatsbehov. Vi sætter borgeren i centrum og gør det nemt og smidigt at modtage vores ydelser.

          Læs mere

Sådan bruger I Leadership Pipeline-modellen

Ledelseskompetencer er varierende og kontekstafhængige – derfor skal de kontinuerligt tillæres og aflæres, i takt med at en medarbejder/leder bevæger sig igennem de forskellige lederlag. De kompetencer, der skabte positive resultater på det ene niveau, og fx førte til en forfremmelse til et højere organisatorisk niveau, er således ikke nødvendigvis det, som kræves, for at skabe succes i den nye lederposition.

Hvad er Leadership Pipeline modellen?
Leadership Pipeline er en ledelsesmodel, som anslår, at succesfuld ledelse kræver kompetencer, der varierer afhængigt af lederniveau. Modellen, som oprindeligt blev udviklet i den amerikanske teknologikoncern General Electric i 1970’erne – og sidenhen implementeret i en række globale koncerner og offentlige organisationer – fremstiller en model for ledelse, som beskriver de grundlæggende 1) færdigheder, 2) værdier og 3) prioriteter, der kræves for at bedrive succesfuld ledelse på seks forskellige lederniveauer (Charan, Drotter & Noel 2001, ”The leadership pipeline: how to build the leadership powered company”).

Argumentet er, at medarbejderledelse, afdelingsledelse og teamledelse, eksempelvis kræver kompetencer, som er forskellige fra de kompetencer, der kræves for succesfuldt at lede andre ledere. Tilsvarende kræves der som leder på det øverste lederniveau (fx CEO) et helt tredje sæt kompetencer.

Ifølge Leadership Pipeline-modellen, må disse varierende og kontekstafhængige ledelseskompetencer kontinuerligt tillæres og aflæres, i takt med at en medarbejder/leder bevæger sig igennem de forskellige lederlag. De kompetencer, der skabte positive resultater på det ene niveau, og fx førte til en forfremmelse til et højere organisatorisk niveau, er således ikke nødvendigvis det, som kræves, for at skabe succes i den nye lederposition. For at lykkes som leder, må man være i stand til at kunne tilpasse sin adfærd og ledelsesstil til det pågældende organisatoriske niveau.

Fundament, roller og transition
Med henblik på at skabe en tydelig, koordineret, fælles forståelse for, hvad der konstituerer succesfuld ledelse på de forskellige organisatoriske niveauer, må virksomheder og organisationer derfor udvikle en Leadership Pipeline. Det kan eksempelvis gøre på baggrund af nedenstående aktiviteter:

  1. Etablere et ledelsesfundament, der hviler på klare og fastlagte visioner, opgaver og værdier.
  2. Definere de forskellige lederroller og deres organisatoriske tilknytning.
  3. Udvikle retningslinjer for ledertransitioner, med henblik på at sikre fornødne til- og aflæringsprocesser.

I sin oprindelige form tager Leadership Pipeline-modellen udgangspunkt i store koncerner, og tiltaler særligt en hierarkisk orienteret virksomhedskultur. Men erfaringer med at implementere modellen i en dansk sammenhæng viser, at både private virksomheder og offentlige organisationer, kan forme deres egne varianter med stor succes (Dahl & Nielsen 2015, ”Leadership Pipeline på rejse i den offentlige sektor”). Virksomheder og organisationer kan derfor, med fordel, reflektere over, hvordan ledelsesmodellen kan implementeres i deres egen specifikke kontekst.

Del artiklen