FAQ

Oftest stillede spørgsmål til Carelink Gruppen

Spørgsmålene til dét at være vikar eller teamsmedarbejder kan være mange. Og vi får da også løbende spørgsmål om alt fra løn til vikarlogin og om, hvordan man kommer i gang som vikar.

Derfor har vi i nedenstående FAQ samlet de spørgsmål, som vi får flest af. Brug søgefunktionen eller filtrene til at finde spørgsmål og svar.

Vi håber, du finder svar på dine spørgsmål, ellers er du naturligvis altid meget velkommen til at kontakte os. Vi sidder klar hver dag til at hjælpe dig med svar på dine spørgsmål og til at hjælpe dig godt i gang hos Carelink Gruppen.

  • Alle
  • Bliv vikar
  • Aktiv vikar
  • Løn og feriepenge
  • Vikar login

Er du tilknyttet en FOA- eller en DSR-overenskomst, er du som vikar berettiget til kørselsgodtgørelse.
Du kan få kørselsgodtgørelse for max 100 km, vi trækker de første 30 km fra. 
Er du tilknyttet som pædagog under BUPL, er du ikke berettiget til kørselsgodtgørelse ifølge din overenskomst. I det tilfælde skal du trække din kørsel over SKAT i stedet.

For at være tilknyttet som aktiv vikar hos Carelink Gruppen, skal du tage mindst 1 vagt på 6 måneder.

Som vikar får du en onlinekalender, hvor du skal angive dine ønsker for, hvornår du kan arbejde. Du skal ligeledes angive ”ønsker ikke vagt” på de dage, hvor du ikke kan arbejde.

Det er vigtigt, at dine kompetencer er opdaterede. Derfor beder vi dig, hvert andet år, om at ringe ind til os, så vi kan kigge dine kompetencer igennem for at se, om de stadig er relevante, eller om der er kommet nye til. Vi gennemgår også dine oplysninger, din adresse osv. Du har samtidig mulighed for at få en snak om dine ønsker og dit arbejde som vikar.

En reference person er en leder fra en nuværende eller tidligere arbejdsplads, som du vurderer, kan give os et retvisende indtryk af dine kompetencer. Du bestemmer selv referencerne, og du skal selv give samtykke til, at vi må indhente referencer. Referencen må helst ikke være mere end 1-2 år gammel.

Du skal være uddannet eller have erfaring inden for sundhedssektoren. Du kan se, hvilke uddannelser der giver adgang til at være vikar hos Carelink under spørgsmålet ”Hvilke faggrupper er tilknyttet Carelink”. Er du ufaglært, skal du have mindst ét års relevant erhvervserfaring inden for de sidste tre år. Svarende til 1800 timer. 

Vi har altid brug for dygtige og erfarne, sundhedsfaglige vikarer. Er det noget for dig, eller har du spørgsmål, til hvordan det er at være vikar hos Carelink, så er du meget velkommen til at kontakte os.

Vores erfarne rekrutteringskonsulenter sidder klar til at tale med dig alle hverdage fra 08.00-16.00

Kontakt Carelink – Sjælland og øerne

+45 39 69 15 80
hrmail@carelink.dk

Kontakt Carelink – Jylland og Fyn

+45 44 22 42 41
hr@carelink.dk

Kontakt Carelink – De nordiske lande

+45 86 78 78 98
norden@carelink.dk

Hos Carelink prioriterer vi datasikkerhed og fortrolighed højt. Vores persondatapolitik fastlægger klare retningslinjer for Carelinks måde at behandle dine personoplysninger på.

Vi opbevarer dine oplysninger indtil given tidsfrist, eller til du beder os om andet. Hvis du ikke ønsker, at vi opbevarer dine oplysninger, kan du give os besked på mail til vikar@carelink.dk eller ringe til os på tlf. 86 13 31 10.

Du kan læse vores persondatapolitik her: Cookie- og Privatlivspolitik – Carelink

Du har nu booket dig selv på vagten, og vagten er nu at finde under ”Ikke afholdte vagter”. Du kan altså booke en vagt uden at have kontakt til konsulenterne hos Carelink Gruppen.

Det er vigtigt, at du kun siger ja tak til en vagt, du er helt sikker på, at du kan tage. Så snart du er booket på vagten, får kunden automatisk besked om at du har taget vagten.

Når du har vist interesse for en vagt, ringer eller skriver vi til dig, hvis det er dig, der får vagten. Der kan være mange, der viser interesse for den samme vagt, så derfor er det vigtigt, at vi kan give vagten til den vikar, der har de bedste kompetencer til vagten.

Det sker ind imellem, at en kunde ikke ønsker en bestemt vikar igen. Hvis dette er tilfældet, tager vi en snak med kunden og laver en skriftlig redegørelse for, hvad der ligger til grund for klagen.

Derefter ringer vi til vikaren for at høre dennes version af sagen. Tit og ofte handler det om en misforståelse eller en brist i kommunikationen. Handler klagen om faglige kompetencer, at vikaren f.eks. ikke har udført opgaven tilfredsstillende, så tager vi en snak med vikaren. Her finder vi ud af, hvordan vi bedst muligt kan klæde vikaren bedre på til lignende job. Det kan f.eks. være, at vi foreslår, at vikaren skal have mere erfaring i et fast job.

Udover din ansøgning har vi brug for følgende dokumenter for at kunne tilknytte dig som vikar:

  • Dit uddannelsesbevis, hvis du er uddannet.
  • Detaljeret CV, hvor dine kompetencer fremgår
  • Relevante kursusbeviser
  • Et billede til id-kort
  • Ren ny straffeattest 

Til samtalen vil vores rekrutteringskonsulent gennemgå dokumenterne sammen med dig. Vi taler derefter om dine ønsker og forventninger til at være vikar.

Samtalen foregår som et interview over Teams eller som et personligt møde.

Vi formidler medarbejdere indenfor følgende faggrupper.

  • Sygeplejersker
  • Specialsygeplejersker
  • Plejehjemsassistenter
  • Sygehjælpere
  • Social- og sundhedsassistenter
  • Social- og sundhedshjælpere
  • Plejemedhjælpere (ufaglærte med erfaring fra sundhedssektoren, kan udføre praktisk bistand og rengøring)
  • Pædagoger
  • Socialpædagoger
  • Pædagogmedhjælpere
  • Pædagogiske assistenter

Nexus og CURA er de mest anvendte omsorgssystemer i kommunerne. I socialpsykiatrien og på de kommunale bosteder anvender de ofte Bosted Sensum. Det er vigtigt, at du som vikar altid er opdateret på, hvilke omsorgssystemer du kan anvende samt hvilke omsorgssystemer, din kommune eller nabokommune anvender.
Ring gerne ind til os, hvis du har lært et nyt omsorgssystem.

For 14. dags lønnede vikarer indtil fredag kl. 12.00 dog weekendvagter der er godkendt senest mandag kl. 08.00 af vikar og vagtsted mandag kl. 16.00.

For månedslønnede handicaphjælpere i Region Syd er lønperioden 20.-19. i måneden.

Vi har forskellige muligheder for at kontakte dig. Når vi har ledige vagter til dig, ringer vi eller sender dig en notifikation på din Carelink-app. Det er vigtigt, at du har slået lyd og notifikationer til på din telefon, så du ikke går glip af spændende vagttilbud.

Hvis du ikke tager telefonen, ringer vi til den næste vikar med det samme. Vagten kan altså allerede være væk 2 min efter.

Er du ansat under FOA-overenskomst, skal du have mindst seks års dokumenteret erfaring fra den dag, du blev uddannet samt have arbejdet i faget mindst ét år inden for de sidste tre år.

Er du ansat under DSR-overenskomst, skal du have mindst seks års dokumenteret erfaring fra den dag, du blev uddannet samt have arbejdet i faget mindst ét år inden for de sidste tre år.

Er du ansat under BUPL, er det din institutionserfaring, der er afgørende for din lønsats. Du kan finde din faggruppe her på hjemmesiden og se de forskellige lønsatser.