FAQ
Oftest stillede spørgsmål til Carelink Gruppen
Spørgsmålene til dét at være vikar eller teamsmedarbejder kan være mange. Og vi får da også løbende spørgsmål om alt fra løn til vikarlogin og om, hvordan man kommer i gang som vikar.
Derfor har vi i nedenstående FAQ samlet de spørgsmål, som vi får flest af. Brug søgefunktionen eller filtrene til at finde spørgsmål og svar.
Vi håber, du finder svar på dine spørgsmål, ellers er du naturligvis altid meget velkommen til at kontakte os. Vi sidder klar hver dag til at hjælpe dig med svar på dine spørgsmål og til at hjælpe dig godt i gang hos Carelink Gruppen.
- Alle
- Bliv vikar
- Aktiv vikar
- Løn og feriepenge
- Instant Payout
- Vikarlogin
Er du tilknyttet en FOA- eller en DSR-overenskomst, er du som vikar berettiget til kørselsgodtgørelse.
Du kan få kørselsgodtgørelse for max 100 km. Vi trækker de første 30 km fra.
Er du tilknyttet som pædagog under BUPL, er du ikke berettiget til kørselsgodtgørelse ifølge din overenskomst. I det tilfælde, skal du trække din kørsel over SKAT i stedet.
For at være tilknyttet som aktiv vikar hos Carelink Gruppen, skal du tage mindst 1 vagt på 6 måneder.
Som vikar får du en onlinekalender, hvor du skal angive dine ønsker for, hvornår du kan arbejde. Du skal ligeledes angive ”ønsker ikke vagt” på de dage, hvor du ikke kan arbejde.
Det er vigtigt, at dine kompetencer er opdaterede. Derfor beder vi dig hvert andet år om at ringe ind til os, så vi kan kigge dine kompetencer igennem for at se, om de stadig er relevante, eller om der er kommet nye til. Vi gennemgår også dine oplysninger, din adresse osv. Du har samtidig mulighed for at få en snak om dine ønsker og dit arbejde som vikar.
En referenceperson er en leder fra en nuværende eller tidligere arbejdsplads, som du vurderer, kan give os et retvisende indtryk af dine kompetencer. Du bestemmer selv referencerne, og du skal selv give samtykke til, at vi må indhente referencer. Referencen må helst ikke være mere end 1-2 år gammel.
Det er en helligdag, der falder på en hverdag.
Du skal være uddannet eller have erfaring inden for sundhedssektoren. Du kan se, hvilke uddannelser der giver adgang til at være vikar hos Carelink Gruppen under spørgsmålet ”Hvilke faggrupper er tilknyttet Carelink Gruppen”. Er du ufaglært, skal du have mindst ét års relevant erhvervserfaring inden for de sidste tre år. Svarende til 1800 timer.
Vi har altid brug for dygtige og erfarne, sundhedsfaglige vikarer. Er det noget for dig, eller har du spørgsmål, til hvordan det er at være vikar hos Carelink Gruppen, så er du meget velkommen til at kontakte os.
Vores erfarne rekrutteringskonsulenter sidder klar til at tale med dig alle hverdage fra kl. 08.00-16.00.
Kontakt Carelink Gruppen – Sjælland og øerne
Tlf. 39691580
hrmail@carelink.dk
Kontakt Carelink Gruppen – Jylland og Fyn
Tlf. 44224241
hr@carelink.dk
Kontakt Carelink Gruppen – De nordiske lande
Tlf. 71993300
norden@carelink.dk
Det koster 50 DKK pr. vagt, du ønsker udbetalt.
Hos Carelink Gruppen prioriterer vi datasikkerhed og fortrolighed højt. Vores persondatapolitik fastlægger klare retningslinjer for Carelink Gruppens måde at behandle dine personoplysninger på.
Vi opbevarer dine oplysninger indtil given tidsfrist eller indtil du beder os om andet. Hvis du ikke ønsker, at vi opbevarer dine oplysninger, kan du give os besked på mail til vikar@carelink.dk eller ringe til os på tlf. 86133110.
Du kan læse vores persondatapolitik her: Cookie- og Privatlivspolitik – Carelink
Det sker ind imellem, at en kunde ikke ønsker en bestemt vikar igen. Hvis dette er tilfældet, tager vi en snak med kunden og laver en skriftlig redegørelse for, hvad der ligger til grund for klagen.
Derefter ringer vi til vikaren for at høre dennes version af sagen. Tit og ofte handler det om en misforståelse eller en brist i kommunikationen. Handler klagen om faglige kompetencer, at vikaren f.eks. ikke har udført opgaven tilfredsstillende, så tager vi en snak med vikaren. Her finder vi ud af, hvordan vi bedst muligt kan klæde vikaren bedre på til lignende job. Det kan f.eks. være, at vi foreslår, at vikaren skal have mere erfaring i et fast job.
Du har nu booket dig selv på vagten, og vagten er nu at finde under ”Ikke afholdte vagter”. Du kan altså booke en vagt uden at have kontakt til konsulenterne hos Carelink Gruppen.
Det er vigtigt, at du kun siger ja tak til en vagt, du er helt sikker på, at du kan tage. Så snart du er booket på vagten, får kunden automatisk besked om, at du har taget vagten.
Når du har vist interesse for en vagt, ringer eller skriver vi til dig, hvis det er dig, der får vagten. Der kan være mange, der viser interesse for den samme vagt, så derfor er det vigtigt, at vi kan give vagten til den vikar, der har de bedste kompetencer til vagten.
Det kan du se i din overenskomst. Klik på din faggruppe her på hjemmesiden.
Udover din ansøgning har vi brug for følgende dokumenter for at kunne tilknytte dig som vikar:
- Dit uddannelsesbevis, hvis du er uddannet.
- Detaljeret CV, hvor dine kompetencer fremgår
- Relevante kursusbeviser
- Et billede til id-kort
- Ren ny straffeattest
Til samtalen vil vores rekrutteringskonsulent gennemgå dokumenterne sammen med dig. Vi taler derefter om dine ønsker og forventninger til at være vikar.
Samtalen foregår som et interview over Teams eller som et personligt møde.
Vi formidler medarbejdere inden for følgende faggrupper.
- Sygeplejersker
- Specialsygeplejersker
- Plejehjemsassistenter
- Sygehjælpere
- Social- og sundhedsassistenter
- Social- og sundhedshjælpere
- Plejemedhjælpere (ufaglærte med erfaring fra sundhedssektoren, kan udføre praktisk bistand og rengøring)
- Pædagoger
- Socialpædagoger
- Pædagogmedhjælpere
- Pædagogiske assistenter
Nexus og CURA er de mest anvendte omsorgssystemer i kommunerne. I socialpsykiatrien og på de kommunale bosteder anvender de ofte Bosted Sensum. Det er vigtigt, at du som vikar altid er opdateret på, hvilke omsorgssystemer du kan anvende samt hvilke omsorgssystemer, din kommune eller nabokommune anvender.
Ring gerne ind til os, hvis du har lært et nyt omsorgssystem.
For 14-dagslønnede vikarer indtil fredag kl. 12.00 samt weekendvagter, der er godkendt senest mandag kl. 08.00 af vikar og vagtsted mandag kl. 16.00.
For månedslønnede handicaphjælpere i Region Syd er lønperioden 20.-19. i måneden.
Vi udbetaler din løn til din NemKonto.
En straksudbetaling eksekveres rent systemmæssigt inden for ét minut.
I vores tests har vi set enkelte tilfælde, hvor der gik op til 10 minutter.
I appen, under “Instant payout”, finder du kvitteringer for overførslerne, ved at klikke på “Se tidligere straksudbetalinger”
På dine normale lønsedler kan du ligeledes se alle straksudbetalinger. De findes under afsnittet “korrektion”, som er placeret på sidste side af lønsedlen. Her finder du ID-nummeret for de vagter, du har fået udbetalt. Beløbet på lønsedlen
er inklusiv gebyret, som er fratrukket udbetalingen.
Du skal klikke på “Løn og vilkår” og finde din faggruppe her på hjemmesiden. Her vil din overenskomst fremgå.
Du kan se dine feriepenge på borger.dk
Jo længere frem i tiden du opdaterer din kalender med vagtønsker, jo flere vagter kan vi tilbyde dig. Mange af vores kunder bestiller en vikar i god tid – specielt op til ferier og helligdage. Derfor er det godt for både dig og kunden, at vi kan booke dig på vagten i god tid.
Din kalender skal som minimum være opdateret en måned frem. Det er en god idé at sætte en påmindelse i din telefon, så du bliver opmærksom på, at det nu er tid til at opdatere din online vagtkalender.
Din Nemkonto er knyttet til dit CPR-nummer. Det er også den konto, du får din normale løn indbetalt på.
Såfremt du opfylder betingelserne, vil du kunne se menupunktet “Instant payout” i vores app. (Det er blandt andet et krav, at du har fået mindst én almindelig løn.)
Når du klikker hér første gang, guides du igennem opsætningen.
Efter gennemført opsætningen, vil du fremover kunne se disse punkter.
– Se tidligere udbetalinger
– Vagter klar til udbetaling