Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
Udfordringer med et højt sygefravær i ældreplejen er ingenlunde nogen ny udfordring – hverken i Lyngby-Taarbæk Kommune eller på landsplan. Det skyldes dels, at arbejdet er fysisk krævende og indebærer en høj risiko for fysisk nedslidning. Men det skyldes også en tværsektoriel opgaveglidning, hvor mange plejeopgaver overgår fra sekundærsektoren til primærsektoren som følge af sygehusvæsenets skærpede fokus på effektiv udnyttelse af ressourcerne. Kombineret med, at der bliver flere og flere ældre i befolkningen, så stiger både hastigheden og kompleksiteten i den opgaveløsning, medarbejderne i ældreplejen skal løse. Det udfordrer opgaveløsningen og stiller dermed store krav til ledelsen. Risikoen er, at den stigende kompleksitet medfører en tilsvarende høj risiko for mental nedslidning i form af stress og stresslignende symptomer, og det medfører risiko for mere fysisk nedslidning hos medarbejdere, da borgerne skal have mere og mere hjælp. Formålet med projektet var på den baggrund at reducere sygefraværet i ældreplejen og øge fastholdelsesgraden blandt ansatte i ældreplejen.
Projektet omfattede en indledende analyse af mønstre i sygefraværet – herunder hvilke medarbejdergrupper, der var særlig udsatte, og hvorvidt det var psykisk nedslidning, fysisk nedslidning, kultur etc., der fyldte. Marselisborg Consulting gennemførte kortlægning af mønstre i sygefravær og arbejdsgange heromkring gennem bl.a. statistisk bearbejdning af registerdata, surveys, interviews, fokusgrupper og observationer. Vi vægter medarbejderinddragelse højt i løbet af hele projektperioden. Dels er medarbejderne fra alle tre afdelinger bredt inddraget i analysen, hvor de deltager i fokusgruppeinterviews samt i survey. Det mener vi er afgørende for at tegne et fyldestgørende billede af, hvor udfordringerne befinder sig. Dernæst gennemføres workshops og værdistrømsanalyser ift. at etablere et mere struktureret og systematisk samarbejde med hhv. personaleafdelingen og jobcentret. For de medarbejdergrupper, der er præget af langtidssygemelding kortlægges mulighederne for fastholdelses gennem omplacering på virksomheden. Rådgivningen sker i tæt samarbejde med medarbejder og nærmeste leder. Dette indebærer ydermere et mere systematisk samarbejde med både personaleafdelingen og jobcentret (særligt fastholdelseskonsulenter og virksomhedskonsulenter), så der kan ske en tidlig afklaring af hensyn til medarbejdernes trivsel.
Der blev udarbejdet en samlet strategi med afsæt i:
1) kvantitativ og kvalitativ analyse
2) udviklingsworkshops med medarbejdere og ledere
3) arbejdsgrupper
4) tilpasningsworkshop
5) implementeringsmøder
6) handleplan for monitorering.
Leverancer
- Analyse og kortlægning af sygefraværet gennem kvantitative og kvalitative analyser
- Kortlægning af snitflader og nuværende samarbejdspraksis før og undervejs i en sygemelding og optimerede arbejdsgange på tværs af afdelinger (internt perspektiv) og ml. personaleafdelingen og jobcentret (eksternt perspektiv)
- Retningslinjer og værktøjskasse til forebyggelse og håndtering af stress
- Anbefalinger til de lokale MED-gruppers muligheder for at bistå det forebyggende arbejde i de lokale hjemmeplejeteams og på de lokale plejecentre
- Minimumspraksis for afholdelse af personlige sygefraværssamtaler ved 10 sygedage inden for det seneste år eller 3 fraværsperioder inden for det seneste halve år
- Mulighed for anvendelse af mulighedserklæringer og anden dokumentationsredskaber
- Sparring med personaleafdelingen
- Udvikle strategi, der kan styrke trivslen og fastholde et højere fremmøde
Udbytte af forløbet
- Sammenhængende sygemeldingsforløb på tværs af ældreplejen som arbejdsgiver og særligt med jobcentret som myndighed
- Reduktion i sygefraværet
- Øget fastholdelsesgrad blandt ansatte i ældreplejen