Organisatorisk samspil – Mobilex A/S

Mobilex A/S har siden 2003 markedsført et bredt program af hjælpemidler til ældre og handicappede. Virksomheden tæller i dag 16 ansatte fordelt på salg, kontor og lager. Høj kvalitet, moderne teknologi, hurtig levering, en kundeorienteret service og motiverede medarbejdere udgør virksomhedens succesparametre.

Et godt arbejdsmiljø er ubetinget en høj prioritet for både ledelse og medarbejdere, men historisk har man primært haft fokus på det fysiske arbejdsmiljø via den årlige APV. Omvendt har man ikke formået at prioritere det psykiske arbejdsmiljø og herigennem sikre motiverede medarbejdere. Med dette projekt ønskede Mobilex at omsætte virksomhedens succeskriterier til praksis.

De primære udfordringer i arbejdsmiljøet opstod, når den ”normale drift” udfordres – fx grundet uforudsete opgaver, spidsbelastninger og behov for hjælp på tværs af funktioner (fx mellem salg og bogholderi ifm. kundeopkald) – eller når kerneopgaven er uklar. Det sidste kan skabe tvivl om hvilke opgaver, der skal prioriteres i en travl hverdag, hvorfor medarbejderne bliver stressede. Samlet set udfordrer det både trivslen, tilliden og mulighederne for at hjælpe hinanden på tværs, hvilket i sidste ende fører til stress og sygemeldinger.

Projektet skulle på den baggrund:

  • Sikre en adfærd, hvor man hjælper hinanden, og er åben for behovet for hjælp
  • Gøre det muligt for medarbejderne at hjælpe hinanden på tværs ved travlhed og spidsbelastninger
  • Definere KAN og SKAL-opgaver, så det bliver nemmere for den enkelte at prioritere sin tid og fastholde en god trivsel
  • Give ledelse og ansatte indblik i egne og virksomhedens kulturelle og adfærdsmæssige styrkepositioner og potentialer
  • Udarbejde fælles pejlemærker og succeskriterier for trivsel og samarbejde, der kan supplere den eksisterende APV, så den både omfatter det fysisk og psykiske arbejdsmiljø

Leverancer

  • Opstartsmøde med planlægningsgruppen
  • Kick-off for ledere og medarbejdere
  • Profiltest (DISC) og individuel tilbagemelding på leder- og medarbejderniveau
  • Afholdelse af workshops
  • Gennemførelse af trivselsmåling med afsæt i valideret spørgeramme fra Dansk Psykosocialt Spørgeskema
  • Kvantitativ og kvalitativ evaluering af proces og udbytte for kunden
  • Forankringsmøde
  • Handleplan
  • Bonfire event

Udbytte af forløbet

  • Fælles pejlemærker for en kultur og opgaveforståelse, der samlet set skal bidrage til øget trivsel, tillid og samarbejde i Mobilex, så oplevelsen af stress og risikoen for sygemeldinger reduceres.
  • At medarbejderne oplever en synlig og veldefineret kultur, som de føler sig tæt knyttet til og ansvarlig for
  • At medarbejderne tillægger kulturen stor værdi for deres arbejde, trivsel og selvforståelse
  • At medarbejderne er blevet bedre til at prioritere i opgaverne og hjælpe på tværs
  • At Mobilex har fået redskaber til fortsat at have fokus på det psykosociale arbejdsmiljø