Onboarding – Aktiv Weekend

25% af alle nyansatte forlader deres stilling inden det første år er gået. 46% af førstegangsjobsøgende, der får ansættelse, forlader jobbet inden for de første 18 måneder. 22% af de nyansatte, der forlader deres job, gør det inden for de første 45 dage af ansættelsen, og på landsplan mangler der i 2030 ca. 30.000 pædagoger (kilde: LOS). Fonden Aktiv Weekend er på den baggrund både udfordret på rekruttering og fastholdelse af det pædagogiske personale. Derudover så står det pædagogiske personale ofte i situationer, der kræver, at metoder, rammer og strukturer ligger på rygraden, så den pædagogiske opmærksomhed kan dedikeres til arbejdet med de unge. Det er erfaringen, at det kan tage lang tid for nyt personale at internalisere arbejdsgange, strukturer, rammer, vilkår, regler osv., fordi der ikke er megen tid til dette i en travl pædagogisk hverdag. På den baggrund vil det være en afgørende hjælp for nyt (og eksisterende) personale, at nødvendig og obligatorisk viden bliver integreret systematisk ifm. både opstart af nye medarbejdere og fastholdelse af eksisterende medarbejdere.

Formålet med projektet var derfor:

At styrke Aktiv Weekends onboarding ved at udvikle og implementere en digital onboardingproces, velkomstpakke og kvalitetssikring, der også sikrer en lovmedholdelig praksis
At færre forlader deres stilling
At fastansatte og vikarer kan levere en ensartet og lovmedholdelig service til de udsatte unge
At flere får et fagligt og mentalt overskud (trivsel) til at være der for de udsatte unge
Marselisborg Consulting har i den sammenhæng bidraget med at udvikle og implementere et digitalt onboardingforløb, der understøtter at (ny-)ansatte kommer godt ind i det faglige og sociale fællesskab på arbejdspladsen, så alle anbragte unge bliver mødt af samme høje faglighed og tilgang. Konceptet understøtter både inddragelsen af video, billed- og tekstmateriale samt en logfil til ledelsen, så man sikrer et samlet overblik ift. hvilke ansatte, hvornår de enkelte onboardingmoduler er påbegyndt og gennemført samt med hvilken score.

Leverancer

  • Opstartsmøde med styregruppen
  • Gennemgang af det metodiske afsæt
  • Udvikling og gennemførelse af O-løb til formidling af centrale dilemmaer fra driften
  • Interviews med udvalgte medarbejdere med fokus på det pædagogiske arbejde
  • Udarbejdelse af service blueprint
  • Afholdelse af co-creation workshop og sprintseancer
  • Test og implementering af koncept for digital onboarding
  • Kvantitativ og kvalitativ evaluering af proces og udbytte for kunden
  • Forankringsmøde med styregruppen
  • Handleplan

Udbytte af forløbet

  • Hver ny medarbejder samt eksisterende personale er godt klædt på til at arbejde inden for de helt særlige rammer, som udgøres af det pædagogiske arbejde med anbragte unge. De gælder både ift. kravene til faktuel viden (medicinhåndtering), metodisk refleksion og håndtering af de daglige dilemmaer, der kan opstå i arbejdet med de unge (fx håndtering af udadreagerende adfærd).
  • Medarbejderne oplever en synlig og veldefineret retning for deres faglige arbejde, som de føler sig ansvarlige for
  • Medarbejderne føler sig mere trygge i opgaveløsningen så oplevelsen af stress og risikoen for sygemeldinger reduceres
  • Virksomheden får et konkret redskab, der kan hjælpe dem til fortsat at have fokus på det psykosociale arbejdsmiljø
  • Medarbejderne tillægger den systematiske onboardingproces stor værdi for deres arbejde, trivsel og selvforståelse
  • De unge oplever en faglig kompetent behandling