Negativ adfærd – Aabenraa Kommune

I samarbejde med Aabenraa Kommune har vi intensiveret det forebyggende arbejde, så medarbejderne er bedre rustet til at imødekomme de høje følelsesmæssige krav i arbejdet med borgere i Ungeindsatsen. Som medarbejder møder man ofte sårbare unge med triste skæbner, der kan ”krybe ind under huden” på en. De unge kan være udadreagerende, selvmordstruede ligesom de og deres pårørende til tider retter vrede og utilfredshed mod medarbejderne. Alene grundet målgruppens sammensætning og karakteristik har medarbejderne i ungeteamet dermed som vilkår et følelsesmæssigt belastende arbejdsmiljø. Det stiller krav til faglig sparring og supervision samt et større fokus på arbejdstilrettelæggelse og mødestrukturer, hvor man bl.a. udøver sagssparring og systematisk forholder sig til det psykiske arbejdsmiljø.

Marselisborg Consulting har designet et forløb, hvor arbejdsmiljøet forbedres gennem en udviklingsproces med ledere og medarbejdere, hvor der både indgik individuelle samtaler og fælles workshops. Opgaven har sideløbende haft fokus på at øge trivslen, tilliden mellem kollegaerne og mellem medarbejderne og ledelsen samt på at udvikle nye strukturer for faglig sparring og kollegial supervision.

Leverancer

  • Personprofil på samtlige medarbejdere og leder, som vil skabe refleksion og viden om egen personprofils styrker og svagheder i arbejdet og samarbejdet med kollegaer og ledere
  • Workshop, hvor medarbejdere og ledere får formidlet teamets samlede profilscorer samt ser og drøfter hinandens profiler. Personprofilerne danner baggrund for efterfølgende drøftelser om, hvad kerneopgaven i ungeindsatsen er, hvordan der kan skelnes mellem reelle samarbejdsudfordringer og egen personprofil, hvordan teamet skal samarbejde, hvordan der kan skabes tillid mellem ledelse og kollegaer samt, hvordan der i højere grad kan indgå faglig sparring dagligt og på teammøder mm.
  • Workshop vedr. supervision til teamet og medarbejderne vedr., hvordan man 1) kan sparre og støtte hinanden i, hvordan de klarer og håndterer de daglige opgaver og udfordringer, samt 2) hvordan man hjælper kollegaer til at bearbejde særligt/ubehagelige/grænseskridende oplevelser med borgerne
  • Supervision på samtaler med de unge til medarbejderne
  • Instruktion til hvordan medarbejderne efterfølgende kan levere kollegial supervision

Udbytte af forløbet

  • Øget trivsel og bedre psykisk arbejdsmiljø
  • Større tillid mellem medarbejderne og mellem medarbejdere og ledelse
  • Fastsatte strukturer for sparring og supervision