Konflikthåndtering og arbejdsglæde – Curit

Curit er et ERP-konsulenthus med speciale i ERP-systemet IFS Applications, som løbende servicerer mellem 30-40 kunder.

Virksomheder er vokset meget de seneste år og har deraf øget antallet af medarbejdere. Personalegruppen består af en sammensætning af forskellige grupper og fagligheder, men hovedsageligt af konsulenter og programmører – alle med dertilhørende kundekontakt, hvor medarbejderne ofte er ude hos kunderne i lange perioder ad gangen.

Selvom Curits kunder er professionelle og løsningsorienterede, er det et vilkår, at man kan møde utilfredse kunderne, når der opstår udfordringer. Hos Curit oplevede medarbejderne derfor at skulle håndtere konflikter med kunder. Det udfordrede Curit-medarbejdernes problemløsning og trak veksler på energien, hvilket på længere sigt kunne udgøre en kilde til mistrivsel.

Curit ønskede derfor et bedre kendskab til og anvendelsen af konflikthåndteringsredskaber, som kunne bistå medarbejderne ifm. konfliktforebyggelse og konfliktnedtrapning. Ydermere ønskede virksomheden at tilvejebringe et arbejdsmiljø, som i højere grad var fremmende for medarbejdernes arbejdsglæde og trivsel.

Formålet med projektet var, at

  • Etablere klare aftaler internt i virksomheden og undervisning i konflikthåndteringsstrategier, som medarbejderne kunne anvende i relevante situationer
  • Frigive tid og energi til, at medarbejdernes opmærksomhed kunne vendes mod løsningen af faglige udfordringer
  • Styrke trivslen ved at minimere forekomsten og påvirkningsgraden af konflikter
  • Sikre at virksomheden fortsat er en attraktiv arbejdsplads
  • Etablere pejlemærker for god arbejdskultur

Leverancer

  • Opstartsmøde
  • Desk research
  • Afholdelse af workshop og oplæg om konflikthåndtering
  • Afholdelse af workshop med udarbejdelse af fælles pejlemærker
  • Gennemførelse af formativ og summativ evaluering
  • Forankringsmøde

Udbytte af forløbet

  • Klare aftaler internt i virksomheden og viden om konflikthåndteringsstrategier, som medarbejderne kan anvende i relevante situationer
  • Frigivet tid og energi til, at medarbejdernes opmærksomhed kan vendes mod løsningen af faglige udfordringer
  • Øget trivsel ved at minimere forekomsten og påvirkningsgraden af konflikter
  • Styrke virksomhedens employer branding
  • Etablering af pejlemærker for god arbejdskultur