Organisatorisk kapacitet og bedre samspil

Viden

& omhu

Marselisborg er blevet en del af Carelink Gruppen. Marselisborg er nu et stempel for Viden & Omhu i vores arbejde.

De fleste kan nok nikke genkendende til at samarbejdet med kollegaer er afgørende for arbejdsglæden. Kollegaen der træder til og giver en hjælpende hånd når der opstår problemer – også når det ikke strengt taget er deres ansvarsområde – kan gøre en stor forskel i hverdagen. Denne oplevelse bakkes op af arbejdsmiljøforskningen, der peger på at medarbejdere, der oplever gode samarbejdsrelationer til kolleger og ledere, udviser en højere grad af trivsel i arbejdet. Og det er ikke kun arbejdsmiljøet, der nyder glæde af et godt samarbejdsmiljø. Den amerikanske forsker Jody Gittell har yderligere vist at høj relationel koordination medfører bedre resultater, øget effektivitet og højere kvalitet i kerneydelsen.

Hvilke organisationer har særligt brug for gode samarbejdsmiljøer?

Et godt organisatorisk samspil er særligt vigtigt i organisationer præget af gensidig afhængighed, høj kompleksitet og uforudsigelighed, samt tidspres. Så hvis du kan svare ja til følgende tre spørgsmål, er et godt samarbejde særligt vigtigt i jeres organisation:

  • Er du afhængig af at samarbejde med andre i organisationen for at kunne lykkes med dine arbejdsopgaver?
  • Er dine arbejdsopgaver komplekse og har du ofte svært ved at forudsige, hvilken retning din arbejdsdag udvikler sig i?
  • Er du ofte under tidspres når du løser dine arbejdsopgaver?
  • Hvordan kan I optimere jeres organisatoriske samspil?

De fleste kan blive enige om at samarbejde er vigtigt og at de ønsker mere af det. Det til trods, arbejder meget få organisationer systematisk med at optimere samarbejdet, fordi det kan virke som en meget uhåndgribelige størrelse relativt til salgstal, leveringstider eller andre let kvantificerbare KPI’er.

Her kan Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling hjælpe jer med at designe en proces, som kortlægger det eksisterende samarbejde og udvikler, samt forankrer en styrket samarbejds- og innovationskultur. Vi designer altid processer, der kombinerer kortlægningen med åben dialog og drøftelser, så alle relevante parter i organisationen inddrages i udviklingen af den gode samarbejdskultur eks. via workshops eller temadage.

 

 

Dette kan eksempelvis gøre via følgende metoder:

Relationel koordination/kapacitet

Måling og udvikling af kvaliteten i jeres tværgående kommunikation og relationer både internt og mellem teams.

Netværksanalyse

Synliggørelse af det uformelle organisatoriske netværk via netværksdiagrammer, der visualiserer kontaktpunkter og kanaler for vidensdeling.

Team-profil

Vi synliggør adfærdsmønstre og analyserer profilsammensætningen med fokus på de grundlæggende faktorer ved sammensætningen af et team: Udvikling & forandring, eksekvering, vedholdenhed, samarbejde, tillid og udvikling.

Social kapital

Kortlægning og udvikling af jeres organisations sociale kapital – dvs. den egenskab, der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse virksomhedens kerneopgave.

Personlighedsprofiler

Udarbejdelse af individuelle personlighedsprofiler efterfulgt af en organisatorisk udviklingsproces, der sætter fokus på profilernes samspil og de ledelsesmæssige muligheder. Vi anvender både DiSC og E-stimate, som bygger på evolutionspsykologi og den trækteoretiske tilgang.