• Om os

          Carelink Gruppen er Danmarks største velfærdkoncern og løfter opgaver inden for alle velfærdsområder. Vores fundament bygger på virksomheder, der har mere end 20 års praksiserfaring inden for hvert sit fagområde. Vi har derfor både bredde og tyngde i vores faglighed og de indsatser, vi leverer.

          Vi har et ønske om at skabe en rød tråd imellem alle vores indsatser på tværs af alle fagområder og indsatsbehov. Vi sætter borgeren i centrum og gør det nemt og smidigt at modtage vores ydelser.

          Læs mere

6 råd til forebyggelse af udadreagerende adfærd i ældreplejen

Tryghed og trivsel er bærende elementer i ældreplejen. Det gælder både for borgere og medarbejdere. Derfor er det afgørende for en velfungerende ældrepleje at skabe sammenhæng mellem medarbejdernes arbejdsmiljø og den plejefaglige tilgang.

Tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at hver tredje medarbejder på døgninstitutioner og i hjemmepleje har været udsat for vold eller trusler om vold. Det kan have vidtrækkende konsekvenser for bl.a. arbejdsglæde, selvvurderet helbred og fastholdelse af medarbejdere.

I forbindelse med udmøntning af ”Handlingsplan til at forebygge og håndtere udadreagerende adfærd i ældreplejen”, har NFA derfor udarbejdet en rapport for Sundhedsstyrelsen, som bl.a. peger på flere forslag til forebyggelses-, håndterings- og læringsindsatser. Rapporten er baseret på 1) en gennemgang af eksisterende litteratur omkring afprøvede metoder og tilgange til at forebygge udadreagerende adfærd, 2) ekspertinterviews og best practice case-studier og 3) viden og anbefalinger om forebyggelse, håndtering og læring af vold ud fra et arbejdsmiljøperspektiv.

Anbefalinger ifølge rapporten:

  1. Understøt ledernes mulighed for at fungere som rollemodel i forhold til demensfaglig ledelse, ledelsesfaglig ledelse og arbejdsmiljøledelse.
  1. Fortsættelse af arbejdet med at beskrive og anbefale metoder der 1) forebygger udadreagerende adfærd hos borgere med demens og bidrager positiv til medarbejdernes arbejdsmiljø og 2) har god forsknings- eller praksisbaseret evidens.
  1. Udadreagerende adfærd bør italesættes som et arbejdsmiljøproblem og der bør etableres politikker og procedurer for både forebyggelse og håndtering af udadreagerende adfærd. Dette forudsætter en administrativ organisering, der anerkender behovet for tid og rum til formel videndeling – fx i forbindelse med vagtskifte.
  1. Medarbejdere i ældreplejen, der arbejder med målgrupper, som kan udvise udadreagerende adfærd, opkvalificeres med den fornødne viden om årsager til voldsomme reaktioner blandt demensramte borgere og kompetencer til håndtering heraf.
  1. Frivillige og øvrige eksterne, som inddrages i plejen af de borgere, der kan udvise udadreagerende adfærd, modtager en grundlæggende oplæring i forhold til at handle korrekt over for borgerne og sig selv.
  1. Interne faglige ressourcepersoner kan, qua deres viden, være med til at udvikle en faglig forebyggelse ved at udpege konkrete tiltag.

Del artiklen