• Om os

          Carelink Gruppen er Danmarks største velfærdkoncern og løfter opgaver inden for alle velfærdsområder. Vores fundament bygger på virksomheder, der har mere end 20 års praksiserfaring inden for hvert sit fagområde. Vi har derfor både bredde og tyngde i vores faglighed og de indsatser, vi leverer.

          Vi har et ønske om at skabe en rød tråd imellem alle vores indsatser på tværs af alle fagområder og indsatsbehov. Vi sætter borgeren i centrum og gør det nemt og smidigt at modtage vores ydelser.

          Læs mere

Udvikling af serviceniveauer på socialområdet i Esbjerg

Viden

& omhu

Marselisborg er blevet en del af Carelink Gruppen. Marselisborg er nu et stempel for Viden & Omhu i vores arbejde.

Udvikling af serviceniveauer på socialområdet i Esbjerg

I 2024 bestilte Esbjerg kommune Carelink til et arbejde med at udvikle serviceniveauer på det specialiserede socialområde. Et udviklingsarbejde der blev gennemført med inddragelse af de relevante sociale tilbud i Esbjerg. Formålet med projektet var:

  • At tydeliggøre for borgere og pårørende, hvad de kan forvente at modtage fra kommunen ift. konkrete indsatser
  • At sikre ensartethed i den indsats forskellige borgere modtager på tværs af sammenlignelige tilbud og indsatser

Et stigende pres på det specialiserede socialområde stiller store krav til landets kommuner om at sikre omkostningseffektive indsatser, der virker, så de borgere der kan, hurtigst muligt hjælpes med mest muligt selvstændige liv. En forudsætning for en virksom indsats er, at der er en tydelig sammenhæng mellem de indsatsformål myndighed formulerer på baggrund af en udredning, og de indsatser der igangsættes efterfølgende. Med udviklingen af serviceniveauer har ønsket været at styrke sammenhæng mellem myndigheds bestilling og udførers leverance. Samtidig har der i arbejdet været fokus på at skabe en rød tråd mellem kommunens faglige vision om at arbejde med borgeren ved roret, og den konkrete faglige indsats borgeren modtager.

Fra ambition til udviklingsproces

Carelink har i Esbjerg Kommune igangsat et udviklingsarbejde, der har inddraget alle relevante parter fra starten. Dette har understøttet at serviceniveauerne er meningsfulde og relevante ift. praksisfeltet og dermed kan omsættes til praksis efterfølgende. Konkret har tilbudsledere og medarbejdere fra de forskellige tilbud deltaget i udviklingsworkshops omhandlende hver deres paragraf. Processen blev fulgt af en styregruppe, der repræsenterede kommunens strategiske ledelse. Forløbet er kickstartet med en desk-research af eksisterende praksis, ligesom der i processens afsluttende fase er gennemført kvalificeringsworkshops forud for en politisk godkendelse.

Faglig styring af kommunens serviceniveau

Projektet har skabt en model for, hvordan man kan udvikle serviceniveauer, der har et tydeligt fagligt ophæng. Carelink har udviklet en skabelon for udarbejdelsen af serviceniveauer, der ikke alene søger at afgrænse målgruppe, omfang og ramme for indsatsen, men også beskriver fagligt formål og retningsgivende faglige principper for indsatsen. En præcisering af det konkrete serviceniveau i kommunens indsatser koblet til kommunens faglig tilgang skaber ikke alene mulighed for øget økonomisk styring og mulighed for politiske prioriteringer, men skaber også en øget faglig styring af kommunens indsatser. Økonomisk- og faglig styring af socialområdet kan forventeligt tilsammen være effektive greb i at sænke udgiftspresset på socialområdet i landets kommuner.