• Om os

          Carelink Gruppen er Danmarks største velfærdkoncern og løfter opgaver inden for alle velfærdsområder. Vores fundament bygger på virksomheder, der har mere end 20 års praksiserfaring inden for hvert sit fagområde. Vi har derfor både bredde og tyngde i vores faglighed og de indsatser, vi leverer.

          Vi har et ønske om at skabe en rød tråd imellem alle vores indsatser på tværs af alle fagområder og indsatsbehov. Vi sætter borgeren i centrum og gør det nemt og smidigt at modtage vores ydelser.

          Læs mere

Borgeren ved roret som ledelsesgrundlag

Viden

& omhu

Marselisborg er blevet en del af Carelink Gruppen. Marselisborg er nu et stempel for Viden & Omhu i vores arbejde.

Borgeren ved roret som ledelsesgrundlag

Carelink har i 2024 bistået socialafdelingen i Svendborg Kommune med at implementere en Masterplan for det voksensociale område. Centralt i Masterplanen er Borgeren ved roret som faglig tilgang, hvor ønsket om at sætte borgerens håb, ønsker og drømme for fremtiden er i centrum. Carelink har hjulpet med:

  • At skabe fælles faglig retning og et fælles ledelsesgrundlag på tværs af ledergruppen med henblik på at kunne understøtte omstillingen til Borgerne ved roret i praksis
  • At styrke Borgeren ved roret som faglig tilgang på tværs af myndighed og udfører og på tværs af mange forskellige tilbud

Et stigende pres på det specialiserede socialområde stiller øgede krav om indsatser, der virker. Virksomme indsatser er godt for kommunens økonomi, men er først og fremmest af betydning for det enkelte menneskes livskvalitet. Forskning viser, at Borgeren ved roret virker, idet borgeren kommer tættere på at indfri egne potentialer, hvad end dette er et liv med eller uden støtte. Skal omstillingen af praksis lykkes forudsættes imidlertid vedholdende ledelse og tydelig faglig retning på tværs af myndighed og udfører.

Proces til at styrke fælles fagligt sprog og retning

I en ledergruppe kan der være forskellig forståelser af de faglige begreber, der arbejdes med i Borgeren ved roret. Dette kan betyde forskelligartet service for borgerne, og medføre frustration i leder- og medarbejdergruppen. For at sikre en fælles faglig forståelse har Carelink bistået Svendborg med at skabe et fælles fagligt sprog og en fælles faglig retning. Udgangspunktet har været en afdækning gennem interviews af, hvad der fungerer godt og hvad der udfordrer ift. et fælles sprog. På baggrund af denne viden har vi samlet lederne til tre efterfølgende workshops på tværs af ledergruppen. Her har de med afsæt i fund fra interviews og faglige oplæg arbejdet med et fælles fagligt afsæt på tværs af tilbuddenes forskellige målgrupper, samtidig med at der har været plads til at beskrive forskelle mellem målgrupperne i den faglige praksis.

Styrket samarbejde og fælles ledelsesgrundlag

Arbejdet med at udarbejde en fælles forståelse af både indhold og formål med Borgeren ved roret som faglig tilgang har styrket samarbejdet i ledergruppen. Ledergruppen har trods forskellige tilbudstyper og målgrupper fundet frem til et fælles ’why’ og har ud fra dette formuleret fælles delmål på tværs af tilbuddene. Derudover er der skabt en tydeligere forståelse af betydningen af sammenhængen mellem myndighedsarbejdet, og den indsats borgeren modtager. De fælles konkrete mål har forskellige implikationer for forskellige målgrupper, hvorfor der også er formuleret forskellige typer af prøvehandlinger. Dette ændrer ikke på oplevelsen af, at der arbejdes i samme faglige retning, og dermed at der er skabt forudsætning for en effektiv omstilling af praksis i retning mod borgeren ved roret.