Påbud fra Arbejdstilsynet

Viden

& omhu

Marselisborg er blevet en del af Carelink Gruppen. Marselisborg er nu et stempel for Viden & Omhu i vores arbejde.

Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling er autoriseret rådgiver inden for det psykosociale arbejdsmiljø. Hvis I har fået et påbud fra Arbejdstilsynet, kan vi tage jer igennem processen og sikre, at I kommer godt ud på den anden side. Vi har mere end 20 års erfaring med at styrke arbejdsmiljøet i private og offentlige organisationer og gøre medarbejdertrivsel til en afgørende løftestang for en mere effektiv drift.

Hvad er et påbud?

Når Arbejdstilsynet lægger vejen forbi jeres organisation, er det for at se, om I overholder arbejdsmiljølovens krav. Hvis Arbejdstilsynet finder, at jeres organisation ikke overholder disse krav, kan I risikere at få et påbud om at bringe forholdene i orden.

Arbejdstilsynet kan give fem forskellige former for påbud (og i særlige tilfælde tilbyde et aftaleforløb):

1. Forbud

Hvis Arbejdstilsynet vurderer, at der er overhængende og betydelig fare for medarbejdernes eller andres sundhed og sikkerhed, kan de indføre et forbud. Det betyder, at arbejdet skal stoppes øjeblikkeligt og ikke må genoptages, før det vurderes, at det igen kan varetages på sikker vis.

2. Strakspåbud

Hvis Arbejdstilsynet vurderer, at der er tale om et alvorligt arbejdsmiljøproblem, kan de tildele organisationen et strakspåbud. Her skal du ligesom ved forbuddet straks standse arbejdet og finde en løsning på den pågældende problemstilling. 

Arbejdstilsynet skelner mellem to typer strakspåbud, alt efter om det er med eller uden betydelig fare. Faren er betydelig, hvis der er risiko for, at en person kan pådrage sig en alvorlig skade. Strakspåbud uden betydelig fare skal imidlertid også efterkommes med det samme. 

3. Påbud med frist

Hvis Arbejdstilsynet har givet jeres organisation et påbud med frist, har I fortsat ret til at fortsætte produktionen. Inden fristens udløb skal I dog have fundet en permanent løsning på problemet. 

4. Undersøgelsespåbud (§21-påbud)

Arbejdstilsynet kan vælge at give jer et undersøgelsespåbud, hvis de enten har en konkret mistanke om, at arbejdsforholdene ikke er forsvarlige eller hvis de er ved at foretage en generel undersøgelse eller løbende kontrol i en specifik branche.

Ved et undersøgelsespåbud er det op til den pågældende organisation at foretage undersøgelse, stikprøver eller gennemføre besigtigelser for at konstatere, om arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige.

Hvis påbuddet omhandler det psykiske arbejdsmiljø, vil det samtidig udløse et kompetencepåbud, og derfor vil man skulle indgå samarbejde med en autoriseret arbejdsmiljørådgiver som Marselisborg Consulting.

5. Kompetencepåbud

Et kompetencepåbud (tidligere kendt som et rådgiverpåbud) gives, når Arbejdstilsynet vurderer, at jeres organisation har et alvorligt eller komplekst arbejdsmiljøproblem, som kræver særlige kompetencer for at løse. Det gives typisk i forbindelse med et eller flere andre påbud (f.eks. et undersøgelsespåbud).

Hvis I har fået et kompetencepåbud, skal I benytte jer af en ekstern autoriseret rådgivningsvirksomhed som Marselisborg Consulting. Alternativt kan man forsøge at få godkendt egne kompetencer eller anvende en intern autoriseret arbejdsmiljørådgiver (ikke blot en AMR).

I er velkomne til at bruge kontaktformularen til højre, hvis I skulle have spørgsmål til denne proces.

Aftaleforløb

Arbejdstilsynet kan vælge at tilbyde jeres organisation et aftaleforløb, hvis de på et tilsyn har konstateret, at jeres organisation har et arbejdsmiljøproblem, som muligvis også kunne gøre sig gældende på andre afdelinger. Arbejdstilsynet kan også tilbyde aftaleforløb i situationer, hvor de har mistanke om arbejdsmiljøproblemer, men endnu ikke har afdækket, om der er tale om en decideret lovovertrædelse.

Aftaleforløb tilbydes typisk ved komplekse arbejdsmiljøproblemer inden for særligt det psykosociale område. Har man fået tilbudt et aftaleforløb, vil man skulle gøre en ekstra indsats for at styrke arbejdsmiljøet, typisk i samarbejde med en autoriseret arbejdsmiljørådgiver som Marselisborg.

Carelink Gruppen –  Analyse & Udvikling er autoriseret til at kunne håndtere alle typer påbud inden for det psykosociale område. Herunder vil du kunne læse om hvordan et forløb med Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling kunne se ud.

Hvordan arbejder vi med påbud fra Arbejdstilsynet?

Selvom der længe har været et stort fokus på trivsel og stress, oplever mange arbejdspladser, at det kan være vanskeligt at skabe gode betingelser for medarbejderne. I en undersøgelse fra VIVE angiver hele 41% af danskerne eksempelvis, at de oplever konflikter på arbejdet (VIVE 2021).

Når konflikter, stress og mistrivsel er så udbredt, skyldes det, at det psykosociale arbejdsmiljø er en kompleks størrelse, som kræver det også en fokuseret indsats. Har man fået et påbud, er man forpligtet til at gå undersøgende og løsningsorienteret til værks sammen med en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Hvis I vælger at indgå i et samarbejde med Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling, vil vi tage konkret afsæt i jeres behov – såvel de kendte som de uerkendte, udarbejder på den baggrund et løsningsdesign, som adresserer det påbud, I har modtaget.

Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling vil indgå som projektpartner og drive processen. Vi vil tage jer i hånden fra I modtager påbuddet, udarbejde et løsningsdesign, bistå med kortlægning, implementering og forankring, og til slut hjælpe jer med at uploade den fornødne dokumentation i Arbejdstilsynets selvbetjening ADVI.

Kontakt os igennem formularen til højre og så vil vi ringe jer op. Skulle der være grobund for et samarbejde, vil vi aftale et fælles, uforpligtende møde, hvor vi kan kortlægge ønsker, behov og muligheder.

Hvem er Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling?

Carelink Gruppen –  Analyse & Udvikling er autoriseret arbejdsmiljørådgiver og har siden 2002 arbejdet med forandringsprocesser, der skaber trivsel, arbejdsglæde, faglig stolthed parallelt med et solidt bundlinjefokus.

Vi har en bred medarbejdersammensætning, der gør det muligt, at løse netop jeres udfordringer, med afsæt i jeres behov. Vi skaber resultater gennem talknusning, facilitering af forandringsprocesser, individuelle forløb og teambuilding – alt sammen med et skarpt øje til de digitale processer, der indrammer jeres arbejde.

Hvor udbredt er negativ adfærd?

En undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at:

  • 10,6 pct. har været udsat for cikane på arbejdspladsen det seneste år
  • 10,0 pct. har været udsat for mobning på arbejdspladsen det seneste år
  • 6,7 pct. har været udsat for diskrimination på arbejdspladsen det seneste år

Carelink Gruppen er autoriseret arbejdsmiljørådgiver og kan hjælpe jer igennem alle trinene i processen.