Organisatorisk samspil – Lakeside

Lakeside er en virksomhed, der yder bygherrerådgivning på digitaliseringsprojekter, så systemejer (bygherrer) kan sikre sig den rette balance mellem tid, pris og kvalitet. Lakeside leverer sin rådgivning indenfor tre hovedområdet:

– Strategisk teknologianvendelse
– IT arkitektur
– Program og projektledelse

Lakeside består af et arbejdsfællesskab med 16 ansatte med et diverst sæt af kompetencer og baggrunde, som alle deler følgende grundværdier:

– At digitalisering altid skal være til borgerens bedste
– At digitalisering skal gøres ordentligt
– At vi ikke må digitalisere, bare fordi vi kan, men fordi det giver os nye værdifulde muligheder.
– At digitalisering rejser nye problematikker om
fx dataetik, sikker behandling af data og øget
kompleksitet.

Lakesides virksomhedsgrundlag
Lakeside arbejder eksplicit og aktivt med deres virksomhedsgrundlag, for løbende at have et opdateret billede af hvilken retning virksomheden skal bevæge sig i. I denne forbindelse har Lakeside udviklet et Corporate Roadmap , der bl.a. indeholder en række kritiske succesfaktorer (KSF). En af disse er at ” vi skal fastholde og tiltrække kompetente medarbejdere ”, bl.a. ved at sikre den internesammenhængskraft og styrke Lakeside identiteten ”, samt at fremhæve Lakeside som én af Danmarks fedeste arbejdspladser”.

Investeringspotentiale
Det er på denne baggrund at Lakeside ser et potentiale i at investere yderligere i udvikling af virksomhedens arbejdsmiljø, da et stærkt psykosocialt arbejdsmiljø er en altafgørende faktor for at fastholde og tiltrække kompetence medarbejdere.

Projektets formål
Projektet har derfor til formål at afdække og udvikle organisationens psykosociale arbejdsmiljø.

Konkret vil projektet munde ud i udviklingen af:

– En strategi for stresshåndtering og forebyggelse
– Pejlemærker for hybrid samarbejde
– Rollebeskrivelse for en ”Lakesider”

Udbyttet heraf vil være:

– Fastholdelse af eksisterende medarbejdere og styrkelse af virksomhedens image i rekrutteringsammenhæng
– Optimering af Lakesides forebyggelse og håndtering af stresssygemeldinger
– Klarere linjer for hybrid samarbejdet og rollen som “Lakersider”

Leverancer

  • Opstartsmøde
  • Informationsmøde for medarbejdere
  • Interview inkl. databehandling
  • Workshop med udvikling af strategi for stressforebyggelse og håndtering
  • Workshop med udvikling af pejlemærker for hybrid-samarbejde
  • Workshop med udvikling af rollebeskrivelser
  • Implementeringsmøde inkl. udvikling af implementeringsplan
  • Forberedelse og gennemførelse af fernisering
  • Gennemførelse af formativ og summativ evaluering
  • Forankringsworkshop

Udbytte af forløbet

  • En strategi for stresshåndtering og forebyggelse
  • Pejlemærker for hybrid samarbejde
  • Rollebeskrivelse for en ”Lakesider”
  • Fastholdelse af eksisterende medarbejdere og styrkelse af virksomhedens image i rekrutteringsammenhæng
  • Optimering af Lakesides forebyggelse og håndtering af stresssygemeldinger
  • Klarere linjer for hybrid samarbejdet og rollen som “Lakersider”