Teambuilding og kulturforandring

Viden

& omhu

Marselisborg er blevet en del af Carelink Gruppen. Marselisborg er nu et stempel for Viden & Omhu i vores arbejde.

For at teambuilding skal give mening, skal formålet være tydeligt. Teambuilding findes i mange forklædninger og med vidt forskellige tilgange og formål. Det spænder fra alt – lige fra det seriøse til det sjove. I Carelink Gruppen – Analyse & Udvikling arbejder vi med tre typer af teambuilding, hvor formålet kan være:

At skabe fælles oplevelser

Til tider kan vi have brug for at komme væk fra driften og den daglige trummerum. Nogle gange handler det om at have det sjovt sammen og møde kolleger i en anden og mere uformel sammenhæng. Det vigtige er, at alle kan være med, men til tider kan det også være en god idé at bringe os lidt ud af vores komfortzone.

Fysiske handlinger understøtter samtidig oplevelsen af fællesskab. Det kan sidestilles med den oplevelse med opnår til en koncert. Det giver plads til at nedbryde sociale grænser og styrke relationer. En unik oplevelse eller rituel handling understøtter det gode arbejdsmiljø, fordi det skaber rammen om en fælles fortælling. Det bliver en begivenhed, som man kan snakke om i kaffepausen, og i sidste ende bliver det jo nemmere at arbejde sammen, når man har en god relation til hinanden.

Teambuilding er mange ting…

Også et sæbekasseløb. Teambuilding handler om at ryste sammen, styrke samarbejdet og øge motivationen. Det kan man gøre på mange måder, og når vi leverer teambuilding, er det altid med afsæt i den konkrete medarbejdergruppe. I videoen til højre, kan du se, hvordan det så ud, da vi var ude ved Fink Byg & Ejendomme. Her gennemførte som led i et større projekt om samarbejdskultur blandt andet en dag, hvor medarbejderne i hold skulle dyste om at bygge den hurtigste sæbekassebil.

At træne sammen

Her handler det om at kommunikere og arbejde godt sammen. Formålet er at få sat ord på de udfordringer eller dilemmaer, som man ikke får snakket om i dagligdagen. Målet er at løse noget i fællesskab og se en problemstilling fra flere perspektiver, så den kollektive forståelse og samarbejdet styrkes.

I princippet findes der samarbejdsøvelser til ethvert formål. Det vigtige er at få snakket om, hvilken udfordring man gerne vil tage op – kommunikation, ledelse, anerkendelse, ansvar og så videre. Listen er lang, men I kan med fordel bruge jeres seneste APV som afsæt for en konkretisering. Dermed får dagen også en direkte kobling til jeres problemstillinger. Dermed undgår I også de klassiske ”oversættelser” fra generiske snakke til konkrete problemstillinger eller dilemmaer fra jeres drift. Det skaber en markant højere transfer af læring.

 

At ændre adfærd og kultur

Hvis I skal lære nye værktøjer, holdninger eller strategier, så er man interesseret i at ændre adfærd og kultur. Og det er ikke noget der sker hen over et enkelt arrangement eller kursus. Det kræver et sammenhængende forløb med forudgående analyser. Du tænker sikkert, at I har rigeligt med analyser, og det er forandringen I savner. Men nøglen til at skabe forandringen er at finde årsagen til, at I har den adfærd I har, samt hvilke mekanismer, der fastholder jer i den gamle adfærd.

En vellykket kulturrejse starter med at finde ud af, hvornår man går på kompromis med værdierne og hvorfor. Man kan ikke lægge nye værdier oven i gammel adfærd. Derudover har vi en opmærksomhed på, om det er vores strukturer eller kommunikationen, der fastholder gammel adfærd – eller ikke understøtter ny. Derfor ser vi på hele jeres værdikæde – fra den overordnede strategi over organisering til den konkrete drift.